IT-management i fokus

Michael Willershausen, Olingo 

Michael delar med sig av sin omfattande erfarenhet inom IT- och telekombranschen. Han beskriver även hur han använder denna kunskap i sin roll som IT-managementkonsult. Med en bakgrund inom projektledning och tjänstehantering fokuserar han på att förbättra processer och arbetsmetoder. Han belyser även vikten av helhetssyn och kommunikation mellan avdelningar, som är avgörande för att hantera IT-system framgångsrikt.

Hej Michael, kan du berätta lite om din bakgrund och hur det kommer sig att du arbetar som IT-managementkonsult?  

Absolut! Jag har en lång och bred bakgrund från framför allt IT- och telekombranschen, med erfarenhet från ett stort antal roller inom projektledning, processledning, produktledning och nu närmast IT-tjänstehantering, eller ITSM som man säger, som står för IT Service Management.

Jag har alltid intresserat mig för att förbättra arbetssätten i de olika roller och befattningar jag haft och därför alltid ställt frågan ”Hur skulle man kunna göra detta bättre?” Detta har gjort att jag känner mig hemma i just detta, arbetssätt som man vill förbättra, vilket är kärnan i uppgiften för en verksamhetsutvecklare.

Arbetssätt är ju till stor del processer (mer eller mindre definierade) som människor utför men det finns många fler aspekter inom IT-management som förtjänar uppmärksamhet och kan förbättras. Att det blev inom IT-management är en lycklig slump då en kollega kontaktade mig och sa jag skulle passa här på Olingo.


Vad är ditt fokusområde inom IT-management och varför just det? ​

Det jag har lätt för – vilket kan låta paradoxalt – är att se till helheten och inte fokusera enbart på ett område. Samtidigt har jag både relativt lätt för abstrakta begrepp, modeller och arkitektur och kan zooma in på detaljer i en komplex helhet. Jag brukar kalla det för ”ordningsfrågor”, att man ska kunna förklara vad det är man hanterar och hur allt hänger ihop, vare sig det är tekniska system eller annat.

Jag känner mig hemma i områdena livscykelhantering (Lifecycle Management) samt konfigurationshantering och -kontroll (Configuration Management and Control). Vill tillägga att det är viktigt, men ändå lätt att glömma bort, att man behöver ha en tillräckligt god ändringshantering (Change Management and Control) för att bibehålla önskad ”koll på sina grejer”.   ​

Vilka utmaningar ser du vanligtvis i dina uppdrag och hur hanterar du dem? ​

En är att förstå komplexa organisationer och hur relationerna mellan olika avdelningar och intressenter ser ut. Den samt att förstå hur olika beslut egentligen fattas är två vanliga utmaningar. Detta är oftast förutsättningar för att man ska lyckas med det man föresatt sig, så det går sällan att bortse från det. Man behöver skapa en tydlighet och det enda jag tror hjälper är att fråga och det med ett glatt leende.

Bristande kommunikationskanaler mellan olika delar av organisationen kan utgöra en utmaning när det gäller att etablera och förvalta stabila IT-lösningar som stödjer affärsbehoven. Att främja och stödja goda kommunikationsstrukturer och bygga förtroende dem emellan är en avgörande framgångsfaktor.

Hur ser du att IT-management kommer utvecklas den närmaste tiden och vad påverkas det mest av? ​

Med risk för att uppfattas som klyschig så tror jag att AI kommer att påverka inte bara utformningen av IT-system & IT-tjänster utan även hur man hanterar dem, det som vi menar med management. Initialt – där vi befinner oss nu – är att man kommer att kunna få hjälp av en ganska duktig medhjälpare med manuella arbetsuppgifter och råd på vägen och succesivt även hur man kan automatisera även dessa.

Man har pratat om RPA och ML (Robotic Process Automation och Machine Learning) ett bra tag men då har det främst gällt utformningen av själva tjänsterna, att de blir kraftfullare. På sikt tror jag att många av de aktiviteter som idag är manuella inom IT-management också kommer att vara automatiserade med hjälp av AI.

Vilka råd skulle du vilja ge till de organisationer som vill förbättra sin egen IT-management-förmåga? ​

Ah, då skulle jag först ge rådet att du ger dig mer tid att för diskutera och lyssna i dina dialoger med dina intressenter för att undvika missförstånd. Jag har alltför ofta erfarit hur man har haft bråttom och pratar förbi varandra. Något som man borde kunna undvika.

Som ett andra råd skulle jag först lyfta fram devisen Think and work holistically som innebär att man har en helhetssyn på hela sin verksamhet. Det innefattar att skapa en förståelse för hur alla delar av en organisation samverkar på ett integrerat sätt. Kort sagt ”hur allt hänger ihop”, inte bara IT-system och IT-tjänster utan även hur man kanaliserar, tar hand om och omvandlar behov och krav till nya eller uppgradera IT-lösningar, eller IT-system, eller IT-tjänster. Vad man kallar det spelar mindre roll, det viktiga är att man förmår stödja verksamhetsmålen på bästa sätt.

Nu till en mer personlig fråga: Vad tycker du om att göra på fritiden? ​

Det var en enkel en. Då är det att susa ner för en välpreparerad pist på skidor, strävandes efter perfekta carving-svängar.

Tack Michael för att vi fick höra lite mer om din expertis 👏🏾 vill du veta mer om Michael så kan du kika på hans Linkedinprofil.


Nästa
Nästa

Koll på nuläget