Hero_stillbild_Olingo.png

Kunskapshub Scrum

Vad är Scrum?

Scrum är ett ramverk utvecklat av Ken Schwaber och Jeff Sutherland. Scrum grundar sig på empirism, som säger att kunskap kommer av erfarenhet och handlar om beslutsfattande som baseras på det som är känt. Scrum kan användas för att hantera och organisera arbete inom mjukvaruutveckling och andra områden där snabbhet, flexibilitet och anpassningsförmåga är viktigt.

Scrum är:
Lättviktigt
Lätt att förstå
Svårt att bemästra

I Scrum delas arbetet upp i korta iterationer, oftast kallat sprintar. Vanligen varar en print i 1-4 veckor. Inför varje sprintstart kommer teamet överens om ett sprintmål som summerar värdet av arbetet som det självorganiserande, tvärfunktionella teamet planerar att leverera.

Viktiga begrepp och roller inom Scrum

Scrum möjliggör snabbare leverans, ökad kundinriktning och flexibilitet genom att uppmuntra iterativ utveckling, regelbunden feedback och därmed empiriskt lärande. Det ger också teamet en hög grad av autonomi och delat ägarskap av arbetet.

Produktägare (Product Owner)
En viktig roll inom Scrum är produktägaren. Produktägaren representerar kundens intressen och ansvarar för att definiera produktens krav och se till att backloggen är tydligt prioriterad så att teamet vet vilket arbete de bör ta in i sprinten. Produktägaren samarbetar nära med teamet för att säkerställa att de förstår kundens behov och posterna i backloggen tillräckligt bra. 

Scrum Master
Scrum Mastern är en tjänande ledare för teamet. Scrum Mastern ansvarar för att säkerställa att Scrum förstås och efterlevs, att hinder och utmaningar undanröjs och att teamet kan arbeta effektivt. Scrum Mastern kan också hjälpa till med att facilitera möten, som dagliga stå-upp-möten, sprintplaneringsmöten samt de viktiga retrospektiven/sprintåterblickarna. 

Produktbacklog
Produktbacklog är en prioriterad lista över arbetsuppgifter som behöver genomföras för att utveckla och leverera värde. Det är produktägarens ansvar att uppdatera och prioritera backlogen kontinuerligt, baserat på kundens behov och feedback.

Sprintplanering
Vid början av varje sprint hålls ett sprintplaneringsmöte där teamet och produktägaren samarbetar för att definiera målen för sprinten och välja arbetsuppgifter från produktbacklogen som ska utföras. Arbetet delas in i mindre uppgifter och sprintmål bestäms.

Dagligt Scrum-möte (Daily Scrum)
Under varje sprint hålls dagliga korta möten där teamet delar information om vad de har gjort sedan föregående möte, vad de ska göra härnäst och om de har några hinder eller utmaningar med att uppnå sprintmålet.

Sprint Review
Efter varje sprint hålls en sprintreview där teamet demonstrerar de färdiga funktionerna för produktägaren och andra intressenter. Feedback tas emot och backlogen kan justeras baserat på detta.

Retrospektiv
Efter sprintreviewen genomförs en retrospektiv, där teamet reflekterar över sprinten och identifierar vad som fungerade bra och vad som kan förbättras. Åtgärder vidtas för att förbättra teamets prestation och arbetsprocessen.

Vill du komma igång med Scrum för att tillsammans i teamet kunna lösa komplexa problem? Då ska du passa på att nyttja en gratis konsultationstimme med en av våra specialistkonsulter som hjälper dig att komma igång.

Så kommer du igång med Scrum

Som nämnts i början av texten så är Scrum ett lättviktigt ramverk som är lätt att förstå, men kan vara ack så svårt att bemästra.

För att ta till en liknelse kring hur man kan ta sig an och införa detta ramverk, låt oss kika på Japansk kampsport. Där hittar vi ett koncept som omnämns Shu Ha Ri. Konceptet beskriver de olika stadierna av lärande som individer går igenom.

Shu
handlar om att följa reglerna, teknikerna och praxis till punkt och pricka. I detta skede är alla nybörjare och behöver förstå det grundläggande.

Ha
i detta stadie har individen tillräcklig förståelse av grunderna och principerna för att kunna bryta mot en del av de strikta reglerna. Man kan helt enkelt experimentera en smula för att anpassa mer mot sitt sammanhang.

Ri
är det sista steget, det representerar den högsta nivån av expertis. Här sitter tekniker och praxis i ryggraden hos den som praktiserar, de behöver inte tänka medvetet på dem för att utföra dem och kan också bidra med ny kunskap och praxis.

Shu Ha Ri används ofta för att beskriva inlärningsresan och progressionen från nybörjare till expert. Den understryker vikten av att initialt följa etablerade praxis, sedan gradvis bryta sig loss för att utforska och anpassa, och slutligen överskrida formen genom att internalisera och tillämpa principerna på ett sätt som passar ens egen stil och sammanhang.

Det är också det rekommenderade sättet att börja med Scrum.

I agil mjukvaruutveckling tillämpas ibland Shu Ha Ri-konceptet på teams antagande och förståelse av agila metoder. Till en början följer teamen de föreskrivna agila ramverken och metoderna (Shu), sedan anpassar de och skräddarsyr dem efter sina specifika behov (Ha), och slutligen når de en nivå av smidighet där de kan gå utanför ramarna och utveckla sina unika tillvägagångssätt ( Ri). Det representerar teamets resa mot att bli självorganiserande och ständigt förbättra sina processer.

Utbildningar inom Scrum

Nyfiken och vill veta mer?

Ring, mejla eller fyll i formuläret

maarten.merckx@olingo.se
070-952 67 63

Kungsgatan 62
111 22 Stockholm