Vad är icke-teknisk-skuld?

Forskaren och föreläsaren Tomas Gustavsson

Tomas Gustavsson, erkänd forskare och föreläsare inom agila metoder, driver ett forskningsprojekt kring icke-teknisk skuld. Här berättar han lite om vad icke-teknisk-skuld är.

👆🏻 Hej Tomas, kan du säga i några ord om vad icke-teknisk skuld är? 

Många känner till teknisk skuld men det finns andra typer av ”skuld” som påverkar arbetet. Utdaterade arbetsprocesser, kompetens och normer är några exempel på skuld som hindrar oss från att få ut det mesta av organisationen. Dessa kallas med ett samlingsnamn icke-teknisk skuld (Non-Technical Debt, NTD, på engelska). Inom forskningen grupperas dessa ofta inom tre områden:

👉🏿 ”People debt”, som handlar om kompetens och organisation.
👉🏼 ”Process debt”, som handlar om arbetsprocesser och beslutsvägar.
👉🏾 ”Social debt”, som handlar om kommunikation, samarbete och kultur.

Det finns ytterligare områden men dessa är de tre mest beforskade.

👆🏻Om vi tittar lite närmare på People debt, vad består den av?

Hantering av organisationens kompetens är det mest centrala för People debt. Det kan handla om bristande kompetensspridning, till exempel att några få personer sitter på all kunskap. Det handlar om rätt kompetens, exempelvis att organisationens anställda har fel kompetens för arbetet. Orsakerna kan dels bero på företagsledningen som inte investerat i kompetensutveckling men även till den enskilda arbetarens beteende, till exempel en norm av att inte dela med sig eller lyfta fram goda exempel som kan höja kompetensen bland de anställda.

 

👆🏻Har du observerat några mönster inom People debt?

Den forskning jag och andra kollegor gör inom storskaliga agila verksamheter visar ofta på brister i aktiv kompetensspridning. I ditt tvärfunktionella team kanske du ensam sitter på en sorts kunskap och har ingen som bollplank. Initiativ som Communities of Practice finns ofta bara på papperet (om ens där) och därmed saknas arenor och tid för kompetensspridning.

 

👆🏻Ser du någon särskild utmaning för etablerade verksamheter som redan fanns innan agila metoder gjorde sitt inträde?

I alla organisationer som funnits under en längre tid finns såklart en utmaning med att vidareutbilda och förändra kompetensen hos de anställda. Det blir lätt en diskussion om den kompetens man har och vad man bör rekrytera för att förbättra sin kompetens, snarare än hur kompetensen ska förändras i den befintliga laguppställningen. Det behöver inte vara något problem med nyfikna kunskapssökande anställda men det agila experimenterande synsättet (som ifrågasätter om det verkligen är omöjligt att ”lära gamla hundar att sitta”) saknas ofta.


Maarten Merckx

👉🏿 Vill du höra Tomas berätta mer om icke-teknisk skuld och hur bland annat NCC och Skandia har gjort för att möta behovet av agilitet och stabilitet i etablerade företag, så anmäl dig till vårt seminarium den 18 januari.

Har du några frågor och funderingar? Kontakta Maarten Merckx.
maarten.merckx@olingo.se
070-9526763

Föregående
Föregående

Koll på nuläget

Nästa
Nästa

Riktigt goda relationer ger mer